Death to Spies 3

MJ2MonsterKIMG003Viata unui spion nu este una usoara. Probabil vazandu-l pe James Bond, nu ati trage aceeasi concluzie, dar fiti sinceri, de fiecare data cand este interpretat de un actor diferit, nu este ca si cum agentul ar fi murit defapt, iar cel nou este doar inlocuitorul lui? La urma urmei, daca 007 e un nume de cod, de ce nu ar fi si James Bond. Iar in meseria de spion, moartea este garantata, in special cand unele tari au agentii cu nume destul de descriptive, cum ar fi SMERHS, Moarte Spionilor sau pur si simplu Death to Spies. In acest caz Death to Spies 3. Primul joc al serie nu s-a bucurat de prea multa atentie din partea publicului larg. Insa pe masura ce 1C Company si-a extins initiativa de promovare a titlurilor sale catre restul Europei, numele a capatat suficienta greutate pentru ca Death to Spies 2: Moment of Truth sa aiba jucatori doritori sa il incerce. Pe scurt, a fost un Hitman plasat in al doilea razboi mondial, imprumutand cateva idei din Commandos, cu o caracteristica definitorie, dificultatea sa. Nu era un joc usor si spun asta atat ca un lucru bun, cat si ca unul rau. Bun pentru ca oferea tensiune adevarata atunci cand incercai sa te furisezi printr-o baza inamica plina de soldati inarmati. Nu era floare la ureche nici in zonele pline de civli. Rau pentru ca ducea lipsa de transparenta, claritate si nu era intuitiv. Multe sectiuni se bazau prea mult pe incercare si esec, din cauza unor elemente a caror functie sau existenta era necunoscuta. Tocmai asta pare sa fie pe lista de lucruri ce trebuiesc rezolvate, a studioului Haggard Games, pentru Death to Spies 3.

Unul din obiectivele principale pare a fi cel de a simplifica jocul, dar fara a-l face mai usor. Termenul exact folosit era „mai jucabil”. S-a specificat ca desi este destinat sa apara si pe Xbox 360, pe langa PC, nu va fi o bastardare a conceptului initial. Pur si simplu anumite lucruri vor fi mai la indemana. Sincer, nici nu prea ar avea ce sa strice adaugarea inca unei platforme, din moment ce Hitman Blood Money a fost prezent pe Xbox si este considerat a fi cel mai bun titlu din serie. Cel mai insemnat element menit sa simplifice experienta este ceva numit Spy Sense. Va puteti gandi la el ca un fel de Eagle Vision, de la Assassn’s Creed, cu o diferenta. Nu indica cine este inamic sau cine este aliat, ci starea de suspiciune a personajelor din apropiere, intr-un mod destul de intuitiv. Rosu-stai departe, galben-ai grija si la restul nu prea conteaza. Aceasta noua optiune vine ca o inlocuire a hartii, ce in Moment of Truth se afla in interfata, pe care erau indicate conurile de vedere ale celorlalte personaje, in stil Commandos. Harta inca mai va mai fi acolo pentru a vedea pozitia detaliata a fiecarui alt individ din proximitate, dar trebuie accesata separat.

MJ2MonsterKIMG008Pentru a face Death to Spies 3 mai jucabil, a intervenit si o schimbare in ceea ce priveste modurile in care se poate scapa de inamicii prinsi pe nepregatite. Va exista un buton dedicat loviturilor ce pot fi executate atunci cand tinta nu suspecteaza nimic. Un gat rupt, o lovitura puternica peste ceafa, sufocare, posibil si o lingura in spinare, orice nu va face zgomot. Asta nu va exclude posibilitatea de a folosi unelte, precum cloroform, seringi sau topoare. Dupa ce tinta este pacificata, apare problema ascunderi ei. Daca va amintiti bine, la Hitman Blood Money erau un numar suspect de cutii frigorifice, tomberoane si cosuri de rufe sau simple cutii neobisnuit de mari, facute parca special pentru a tine in ele un om. Death to Spies 3 va merge pe o cale similara, doar ca in loc de cutii se folosesc dulapuri, cel putin prin demonstratii. In zonele civilizate, precum birouri, au fost observate un numar suspect de ridicat de dulapuri mari in care nimeni nu umbla. Aceasta pot fi umplute cu cei destul de ghinionisti sa se afle intre jucator si obiectivul sau.

O caracteristica importanta a gameplay-ului, despre care din pacate nu s-au divulgat prea multe detalii deocamdata, este mecanica de echipa. De aceasta data, agentul Semion Strogov nu va mai fi singur, ci va avea doi colegi care sa il ajute: Viktor Kovalev si Olga Godunova-Lopes. Acestia ar urma sa aiba propriile lor talente unice, necesare pentru a trece prin anumite situatii sau care vor oferi cai alternative fata de consacrata tactica a lui Strogov de a omori si a fura haine. Talentele lor probabil vor implica suita de instrumente de spionaj ce isi vor face aparitia in joc. Iarasi, se vede influenta de la Commandos. Ce se intampla cu celelalte doua personaje cand este controlat unul dintre ei nu a fost elucidat, dar presupun ca va fi ceva mai avansat decat ascunderea sa intr-o debara.

Daca numele unuia dintre personaje vi se pare de parca ar proveni din America Latina si nu din Rusia, ar putea fi pentru ca Death to Spies 3 nu este plasat in al doilea razboi mondial si locurile asociate de obicei cu acesta. Actiunea incepe in anii ’60, razboiul rece, si se va invarti in jurul crizei rachetelor cubaneze. Cum exact va fi abordata povestea nu s-a specificat, dar avand in vedere ca una din misiunile lui Strogov va fi cea de a lichida un compatriot ce a plecat din tara, s-a predat americanilor si este interogat de FBI, ar trebui sa fie destul de interesanta. Jucatorul va fi plimbat prin Europa, prin America de Nord, prin Cuba, prin sedii de politie pline cu agenti FBI, prin metrouri si cu putin noroc, nu prin docuri de submarine pline de butoane si manete criptice ce ar putea sau nu sa fie utile.

MJ2MonsterKIMG004La baza, gameplay-ul nu va fi schimbat. Death to Spies 3 va folosi aceeasi mecanica de furisat imprumutata de la Hitman, prin care daca porti haina potrivita, vei avea acces la o anumita zona din harta. Avand in vedere ca personajul principal nu este chel si nu are tatuat pe ceafa un cod de bare, pare chiar mai credibil decat in peripetiile lui 47. In prezentari au fost totusi semnalate probleme legate de aceasta mecanica, pe care le voi atribui starii destul de primitive a productiei jocului. Mai exact, intr-un sediu de politie, Strogov putea omori seful sectiei, ii putea lua hainele si se putea plimba nestingherit pe acolo. Asta nu era posibil nici in Moment of Truth, celelalte personaje fiind constiente de cum arata seful lor si reactionand violent atunci cand vad un strain in uniforma sa. Iar atunci cand cei din jur stiu ca le vrei raul, au tendinta sa te omoare. Deocamdata Haggard Games inca mai considera daca sa fie adaugata sau nu o metoda de a te ascunde intr-o debara dupa ce suna alarma si de a ramane pitit pana ce lumea uita de tine. Au subliniat destul de clar ca desi sunt arme de foc in joc, nu vor reprezenta o metoda viabila de parcurgere a misiunilor. La fel ca a Hitman, un singur glonte folosit va fi suficient, dar nici un glonte este mai indicat. Pentru a veni in sprijinul acestei idei, a fost integrat si un sistem de lupte corp la corp, care cu putin noroc, nu va fi ca cel al lui Alpha Protocol. Atunci cand dai un pumn cuiva inarmat cu o carabina, in general vrei sa il dobori rapid, nu sa il impingi in spate, dandu-i timp sa descarce un foc fix in ochii tai.

Vorbind de ochi, veti avea ce vedea in joc, cel putin asta presupun din singurul nivel prezentat pana acum. Se poate observa ca au incercat sa recreeze fidel cel putin o locatie, sectia de politie americana din anii ’60. Cei care au avut ocazia sa parcurga nivelul demonstrativ au semnalat chiar un nivel de detaliu neasteptat ce a intrat in descrierea unor personaje destul de neimportante pentru poveste, prin mediul in care se aflau. Poze cu familia, diplome, premii si tot felul de ornamente ce evocau personalitatea cuiva care acum sedea dezbracat intr-o debara, cu jumatate din creier lichefiat. Detaliul vizual va fi datorat noului motor grafic, ce poate ca nu va folosi la fel de multe filtre de culoare ca cel precedent.

MJ2MonsterKIMG006Death to Spies 3 suna a fi o continuare demna pentru Moment of Truth, aducand imbunatatiri acolo unde era nevoie si diversitate, chiar idei noi, acolo unde nu era de asteptat. Exista totusi o caracteristica ce ar putea fi considerata „consoliceasca”. Mini-games au fost promise pentru cateva din secventele jocului. Nu ar fi ceva tocmai rau, daca nu ma insala memoria, era deja asa ceva pentru descuierea fortata a lacatelor. Dar cum poti transforma otravirea unei bauturi intr-un mini-game? Desi, daca va implica amestecarea manuala de otravuri cu efecte secundare neprevazute in functie de combinatie, nu ar fi rau. Totusi, ar fi o speculatie cam exagerata. Pentru aflarea adevarului va trebui sa mai asteptam ceva vreme. Death to Spies 3 va fi lansat abia spre sfarsitul acestui an. Pana atunci poate avem norocul si 47 va intra din nou in lumina reflectorului, pentru a-i face competitie lui Strogov.