Cum sa scrii un review

3

AVampyreStoryMiscIMGDin cand in cand dau peste intrebarea urmatoarea: „Cum se scrie un review?”. Multi ar spune ca nu exista o singura metoda de a scrie o recenzie pentru un joc. Atat timp cat acorzi subiectului toata atentia posibila in timpul pe care il ai la dispozitie, in asa fel incat sa fii sigur ca l-ai inteles din plin, si nu lasi preconceptii pe care le-ai avea despre subiect sa iti ghideze narativul, nu conteaza daca abordezi stilul clasic descriptiv sau new games journalism. Daca faci o prezentare a jocului si a modului in care functioneaza sau a experientei de a juca si a impactului pe care l-a avut asupra ta. Fiecare are propriul stil, ceea duce la o diversitate imensa de articole chiar si atunci cand subiectul este acelasi. Notiunile de subiectivitate si obiectivitate nu sunt pe cat de importante s-ar crede, fiindca nu ai cum sa fii perfect obiectiv. Este uman imposibil, in special daca vorbim de jocuri ce au o componenta emotionala atasata povestii sau care incearca in orice fel sa creeze o atmosfera. Efectul lor tine prea mult de temperamentul fiecaruia, asa ca vei fi subiectiv chiar si fara sa vrei. Important este ca, din nou, sa nu lasi preconceptiile sau ideile nefondate sa ghideze toata recenzia. Abia atunci intri in taramul nebulos al recenziilor necinstite. In rest, nu e nimic in neregula la a avea o parere diferita despre un joc in comparatie cu restul lumii, atat timp cat parerea ta este are radacini in realitate.

Bine, mint. Uitati ce am zis mai sus. Exista un mod prin care sa faci un review, unul care garantat iti va asigura succesul de fiecare data. Un mod pe care l-am aflat abia recent, fapt pentru care nu am avut ocazia sa il abordez personal pana acum. Nu luati in seama review-urile mele, sunt scrise cum stiam eu mai bine, dar nu cum trebuie. Chiar imi vine sa rad cand ma gandesc ce fel le scriam, fiindca ce urmeaza este secretul adevarat a stilului suprem de a face recenzii pentru jocuri, impartit pe 6 pasi, usor de urmarit. Asa ca daca vreti sa fiti un celebru Internet Reviewer, a carui recenzii apar instantaneu pe Metacritic, fiti atenti.

Pasul 1: Alegerea jocului

S-ar crede ca nu conteaza ce joc abordezi, atat timp cat fie cunosti genul, fie ii poti acorda timp suficient incat sa teGasGuzzlersRevIMG02 acomodezi cu o experienta diferita fata de lucrurile cu care esti in mod normal obisnuit. Nimic nu ar putea fi mai fals. Selectarea titlului este un aspect foarte important cand vine vorba de crearea unei recenzii de succes. Trebuie sa te asiguri ca jocul ales are fani, nu multi, dar sa aiba o comunitate ce tine cu adevarat la titlu si ca urmare, vor fi interesati de recenzia ta. Mai important, jocul trebuie sa vine de la un producator mic, fara prea mare importanta si preferabil fara un departament de PR. Daca singurul mod prin care producatorul isi permite sa comunice este prin forumul jocului, cu totii fiind prea ocupati cu productia si rafinarea sa pentru a da atentie presei, este perfect. Nu este recomandabil sa abordezi de la inceput subiecte ce au asociate departamente de marketing, PR, avocati sau o comunitate atat de mare incat redactorul sef sau editorul (daca ai asa ceva) sa fie nevoit sa se uite cu atentie peste munca ta. Daca nu ai asa ceva, esti in siguranta. De asemenea, daca ajungi la randul tau suficient de popular, vei putea aborda orice subiect, indiferent de conditii. Dar la inceput este important sa ai grija ce alegi. Nu uita, joc necunoscut, producator fara importanta, comunitate mica, dar cat de cat vocala.

Pasul 2: Pregatirea pentru recenzie

Aici ar fi in mod normal momentul in care butonezi subiectul pe cat de mult poti in timpul pe care il ai la dispozitie. In unele cazuri asta poate insemna zeci de ore, petrecand si eu adesea mai bine 40 spre 60 de ore pe parcursul mai multor saptamani in cateva titluri din ultima vreme, pentru un simplu articol din zecile pe care le public pe saptamana. Sa nu faci asta. Trebuie sa tii minte ca timpul tau este mereu mai important decat jocul in sine. Acorda-i doar atat timp cat iti ia pentru a-ti da seama ce fel de joc este, macar partial. Cum arata primul nivel, poate despre ce este povestea, daca are una. Nu te sinchisi cu detaliile. Daca poti juca in timp ce faci altceva, cum ar fi vorbind la telefon, privind un film, gatind cina sau mutand mobila, te descurci bine. Dupa cel mult o ora inchide jocul, nu are rost sa irosesti timp cu ceva care nu iti va mai fi util dupa ce scrii review-ul.

Pasul 3: Recenzia in sine

Acum ca ai terminat de jucat, te poti apuca de scrierea articolului. Nu trebuie sa incepi imediat, daca astepti o zi, pana ce mai uiti din detalii este perfect acceptabil, nimeni nu se asteapta sa fii o enciclopedie. Ia toate lucrurile pe care nu le-ai inteles de la joc si prezinta-le ca fiind defecte. Nu conteaza despre ce ar fi vorba, daca tu nu l-ai inteles, clar este DragonAge2PRIMG003defect, implementat prost sau slab explicat, chiar si daca este vorba de controlul standard al unui joc de curse. Parerea ta este importanta, nu jocul.
Daca jucai orice altceva in perioada in care te testai subiectul, nu ezita sa tragi comparatii constante. Indiferent daca au idei diferite, stiluri diferite, genuri diferite sau daca nu au absolut nimic in comun. Preferabil sa fie un joc ceva mai vechi, care a primit deja recenzii universal favorabile. Asta ajuta la stabilirea faptului ca tu ai un bagaj de cunostinte rafinat, ce se extinde in afara jocului de fata.
Daca nu esti sigur de anumite lucruri, fii vag, folosind expresii ce pot fi interpretate in fel si chip. Ocazional, pentru ca lumea sa nu suspecteze ca nu ai fost atent la joc, ofera cate un detaliu fin. Nu conteaza daca este adevarat sau nu, conteaza sa fie nu fie ceva evident de la prima vedere. In cazul in care detaliul presupune si ceva interpretare sau subiectivitate, te-ai scos.
Este important ca recenzia sa aiba in mod constant un ton negativ, sa reiasa din fiecare cuvant ca acest joc nu ti-a meritat timpul si ca facandu-i o recenzie este un privilegiu. Nota desigur trebuie sa fie mica. Sustine-ti decizia spunand ca nu trebuie sa fii bland pe joc doar pentru ca este vorba de un producator mic, si ca ar trebui sa fie judecati toti dupa acelasi standard. Daca este vorba de un producator mare, afirma ca doar pentru ca jocul a avut parte de un buget imens, nu inseamna ca automat trebuie sa primeasca o nota de la 7 in sus. Poti profita de aceasta ocazie pentru a-ti demonstra integritatea, mentionand ca spre deosebire de altii tu nu ai fost mituit sa umfli nota. Si daca se intampla ca in trecut producatorul, sau cineva de la studiou, sa fi facut facut ceva, spus ceva, exprimat o opinie nepopulara, foloseste-te de asta ca motivatie aditionala pentru modul in care ai judecat jocul.

Pasul 4: Verificarea si publicarea

Dupa ce esti convins ca nu mai ai ce adauga, ia la mana din nou articolul, pentru a te asigura ca nu ai greseli de ortografie. Nu esti obligat sa faci asta desigur, fiindca poti numi pe oricine atrage atentia asupra erorilor un „grammar nazi”. In acest timp s-ar putea sa dai peste idei care parca nu suna bine, sau care la o analiza mai detaliata, nu sunt corecte. S-ar putea sa fii tentat sa le corectezi. Nu o face. Prima idee a fost buna, altfel de ce ti-ar fi venit? Esti perfect, jocul e de vina. Mergi mai departe cu ce ai scris, dar daca iti vin in minte alte componente ale jocului ce pareauMoH2010rev01 neclare, chiar daca ti le amintesti gresit, nu uita sa tragi atentie asupra lor. Cand totul este gata, poti publica articolul.
Pentru a face totul mai credibil, adauga imagini. Nu conteaza daca nu ai facut nici un screenshot, le poti folosi pe cele de presa sau facute de alti jucatori, de pe internet. Dar nu esti obligat. Poti sa pui imagini doar din primul nivel daca le-ai facut. In cazul in care cineva pune la indoiala gradul tau de parcurgere al jocului, aminteste-le ca doar pentru ca ai imagini dintr-un singur nivel, nu inseamna ca nu ai terminat jocul pe fiecare nivel de dificultate de doua ori. Ar trebui sa fie suficient pentru a crea un articol credibil.
Optional, la acest punct poti opta pentru adaugarea unui citat celebru, nu conteaza contextul, conteaza sa dea bine.

Pasul 5: Reactia

Acum vine cel mai important lucru cu putinta. In acest moment, s-ar putea ca acea comunitate mica sa reactioneze la recenzia ta si sa iti puna la indoiala competenta sau efortul depus la realizarea articolului. Sa nu recunosti niciodata ca nu ai jucat suficient, sau daca o faci, subliniaza modul in care esenta groaznica a jocului era evidenta de la inceput si ca nu puteai continua din cauza sa. Sau ca ai dat peste un bug rar. Daca ai atras cumva atentia asupra dificultatii, si cineva iti spune ca erau setari mai multe disponibile sau jocul ar fi necesitat macar putina finete, numeste-i elitisti si ignora orice au de spus.
Daca vezi ca prea multi sunt impotriva ta, convinge un prieten sau un suporter (daca ai unul) sa iti ia apararea. Alternativ, poti sa postezi chiar tu, sub o alta identitate. In unele cazuri poti face asta de la bun inceput, pentru ca nu cumva sa iti fie asociat numele de certuri. Sub aceasta noua identitate, raspunde la cat mai multe comentarii cu putinta, daca o treime din comentariile totale sunt ale tale, esti pe drumul cel bun. Cei care posteaza injuraturi scurte, slab scrise, sunt cei mai buni prieteni ai tai, raspunde-le cu un ton elevat, transforma-i in reprezentanti ai majoritatii, chiar daca nu apare decat unul singur.
Oricine spune ca nu este de-acord cu articolul sau ca ar contine erori, fara sa aduca argumente, trebuie sa fie un „fanboi”, un „hater” sau a fost platit de producator sa spuna asta. In cazul in care aduc argumente ce demonstreaza clar ca parti din articol sunt eronate, iar concluziile sunt false, afirma ca toata lumea are dreptul la propria parere. Pe parcurs, intareste integritatea autorului(adica tu) atragand atentie asupra faptului ca nu a cedat la presiunea celor din DNFRevs0015jur, si si-a mentinut opinia.
Daca incep sa apara prin comentarii alti critici de profesie, ce numesc articolul o lucrare lenesa si injositoare pentru aceasta meserie, nu ii ataca, fiindca s-ar putea sa fie pe bune. In schimb, sugereaza ca ei ar fi mai blanzi cand vine vorba de recenzii decat tine.
In cazuri extreme, ca interventia unuia dintre producatori in comentarii, poti sa il acuzi de orchestrarea unui atac coordonat de a submina opinia libera. Functioneaza in special pentru studiourile neimportante. Sau poti sa spui ca ai primit un exemplar beta si ca astfel se explica erorile pe care le-ai intalnit. Fii vag in privinta sursei de provenienta a exemplarului de testare.
Cu timpul, cineva s-ar putea sa acuze ca identitatea celui care comenteaza este cea a autorului. In acest moment poti intra in negare completa, intarind aluzia ca ar fi o conspiratie impotriva ta, sau poti crea inca un utilizator fals, prin care sa iti sporesti credibilitatea. Pe cei care afirma ca ai fi obsedat cu postarea de comentarii la fiecare alt comentariu, numeste-i „no lifers” pentru ca au observat asta.
Continua procesul, dar nu exagera, pentru a nu te da de gol, atunci va trebui sa iei totul de la capat, posibil sub un alt nume.

Pasul 6: Profit

Ca urmare a atentiei primite de articol si mai ales, de comentarii, lucrarea ta s-ar putea sa devina populara, certurile atragand atentie multa. Daca nu se intampla asta, iti poti promova articolul, fie in mod pozitiv, fie negativ. Nu conteaza, important este ca lumea sa afle de el. Aparitia de certuri, in care tu nu esti implicat, pe seama acestui articol este un semn clar al succesului. De asemenea, in cazul in care un idiot iti foloseste articolul in vreun exemplu despre cum sa nu se scrie o recenzie, te-ai scos.
Acum te poti uita pe traficul generat de articol, iar pe baza sa iti poti cladi o cariera in acest domeniu. Repeta procesul de ori cat de multe ori ar fi nevoie pentru a deveni un nume cunoscut, preferabil cu propria ta bula de fani. Nu va dura mult pana ce vei fi contactat de surse importante pentru recenzii, ca 1Up si Gamespot, a caror scoruri sunt adaugate automat la Metacritic. Din acest moment esti regele lumii, fiindca tot ce vei scrie, indiferent cat de lenes, cat de gresit, cat de plin de ura si de infect ar fi, va fi tabulat intr-o monstruozitate folosita pe post de barometru al calitatii pentru un joc. Iar oricine va avea o parere diferita fata de a ta, dar a carui scor nu este pe Metacritic, iti este inferior, si ca urmare nu merita luat in seama.

Felicitari, esti un Internet Reviewer. Bucura-te acum de faima ta si de beneficiile pe care le aduce. Vei fi invitat laModernWarfare2MiscIMG evenimente de presa, ca E3, unde vei putea urla ca pe stadion la cel mai neinsemnat anunt. Vei ajunge astfel si in situatia de a face recenzii unor jocuri ce au in spate masinarii de marketing monstruos de mari, ce sunt surse de venit pentru site-ul la care lucrezi. In acest caz, in loc sa abordezi stilul detaliat pana acum, ofera jocului din start un scor de 100%, 10, 5 stele, apoi copiaza descrierea de pe spatele cutiei, adaugand pe ici si colo cuvinte precum „compelling”. Militeaza chiar pentru folosirea acestui termen in forma sa naturala, indiferent de limba in care scrii, fiindca nu are rost sa schimbi ceva consacrat si cu atat de multa rezonanta la urechile oamenilor potriviti. Nu ezita sa il numesti jocul anului, cel mai bun din genul sau facut vreodata si ca redefineste standardele pentru toata industria. Daca a existat vreodata un stereotip nefondat cum ca studioul care l-a creat ar excela la vreun capitol, nu uita sa intaresti stereotipul cu noi laude. Nici nu trebuie sa il fi jucat mai intai, de la acest punct recenziile se scriu de la sine. Poti chiar sa iti angajezi un ghost-writer care sa faca treaba pentru tine, dar publicand articolele sub numele tau. Trebuie insa sa te asiguri ca nu iti compromite stilul, facand lucruri teribile, cum ar fi sa se straduiasca.
Optional, te poti folosi de timpul liber pe care il ai pentru a te extinde in alte domenii ca recenziile de filme. Este suficient sa te uiti un sfert de ora, dupa care iesi din cinematograf, deoarece pelicula era abjecta si ca urmare merita 0 stele. Cerul este limita.

Relativ tot ce ati citit mai sus este bazat pe fapte reale. As da link-uri, dar nu vreau sa le sporesc faima. Defapt, ce mai conteaza. Admirati macar exemple de ineptie si minunati-va, fiindca indivizi de acest gen si sistemul infect creat in jurul lor mananca din interior aceasta meserie si industria asociata, ca o tumoare maligna ce creste pe zi ce trece.

3 Responses

  1. Gabi

    As putea numi articolul asta drept un manifest impotriva scriitorilor de review-ri sinistrii, dar faimosi.
    Sa comentezi la propriul articol, dar sub alta identitate ca sa-ti iei singur apararea mi se pare echivalent cu masturbarea.

  2. Ana

    „Daca nu esti sigur de anumite lucruri, fii vag, folosind expresii ce pot fi interpretate in fel si chip. Ocazional, pentru ca lumea sa nu suspecteze ca nu ai fost atent la joc, ofera cate un detaliu fin. Nu conteaza daca este adevarat sau nu, conteaza sa fie nu fie ceva evident de la prima vedere. In cazul in care detaliul presupune si ceva interpretare sau subiectivitate, te-ai scos.”
    Haha, am mai facut si eu cate-o porcarie d-asta ca sa mai scurtez treaba. E un un skill pe care-l deprinzi de la tezele de romana din liceu, nu cinstit dar util in unele momente :-D